Stargate Atlantis Project

Rozsáhlý český webový server plný informací o úspěšném televizním sci-fi seriálu Stargate Atlantis.

Nejnovější rozhovory
Interview s Robertem Picardem

Richard Woolsey byl představen jako vedlejší postava, původně měl zatápět jako byrokrat IOA hrdinům z SG1 a SGA. Teď, po pěti letech, přebírá velení nad Atlantis...

  • přečíst interview


  • Interview s Alanem McCulloughem

    Alan McCullough začal psát scénáře ke Stargate v 9. sérii SG1. Napsal několik epizod SGA. Stálým členem a spolu-producentem je však teprve druhým rokem, přičemž jeho prvním „oficiálním“ rokem se stala 4. série SGA.

  • přečíst interview


  • Interview s Davidem Hewlettem

    Před koncem 4. série poskytl David Hewlett rozhovor pro about.com. Mluví v něm nejen o uplynulém roce v Atlantis a o své postavě doktora McKaye, ale také o své další práci, a o natáčení 5. série...

  • přečíst interview


  • 26.12.2006 – Joel Goldsmith interview

    fotoJoel Goldsmith je zodpovedný za hudbu k Stargate Sg1 i Atlantis. Hudbu robil v priebehu posledných dvoch rokov pre 40-epizód ročne. Veľmi rád pozerá dopredu na malý oddych v roku 2007.

    V tomto rozhovore Joel rozpráva hudbe v stargate, a dokonca sa dozvedáme že práve komponuje hudbu k Antikom, ktorý sa objavia v nových dieloch Atlantisu.

    Jeho hudobná kariéra začala v roku 1978, keď pracoval na scifi filme Laser Blast. Známym sa stal vďaka hudba k filmu Star Trek First Contact, ku ktorému komponoval hudbu so svojím otcom Jerrym.

    Pracoval tiež na hudbe k filmom ako Moon 44, Kull The Conqueror, Shadow of A Doubt a Diamonds.

    Otázka: Volám sa David Read a na telefóne mám Joela Goldsmitha, skladateľa hudby pre sg1 a sga.

    Joel Goldsmith: Ďakujem.

    Otázka: Tvorili ste hudbu pre Stargate Sg1 už od prvého dňa seriálu, od epizódy Children of the Gods, ako ste sa dostali do seriálu?

    Joel Goldsmith: S Jonathanom a Bradom som spolupracoval už pri The Outer Limits, tam vznikla prvá naša spolupráca, a oni ma potom zavolali pracovať na sg1.

    Otázka: Kvôli ktorým vaším kvalitám si myslíte že vás hneď chceli do sg1?

    Joel Goldsmith: Ja neviem, to sa budete asi musieť opýtať ich. Hudba z The Outer Limits nebola vôbec podobná k tej v sg1.

    Otázka: Keď ste začali sg1, čo ste si prvé všimli? Stretli ste Davida Arnolda alebo ste sa s ním aspoň rozprávali?

    Joel Goldsmith: S Davidom som sa bavil. Rozprávali sme sa o použití niektorých melódií a Brad sa zmienil že by chceli mať charakteristickú tóninu pre sg1, a bolo potom jednoduché to spracovať. Počas prvých sezón som ju používal dosť často, v poslednej dobe ju však používam oveľa menej.

    Otázka: Hudobné podklady z filmu – predpokladám že ste ich chceli použiť oveľa častejšie, aby nebol taký skok medzi filmom a seriálom.

    Joel Goldsmith: Áno bolo to tak. A nakoniec to čo bolo na začiatku – zrejme sme boli dosť blízko filmu, obzvlášť čo sa týkalo časti s goaldami. Veľa s pôvodných hudobných podkladov bolo pre nás vhodných na použitie a potom sme začali pridávať viac našich postáv, ako Thor a podobne… Vtedy som začal pridávať oveľa viac vlastnej hudby.

    fotoOtázka: Hudba k Hviezdnej bráne mala svoju vlastnú podobu, a som si istý že ste chceli aby istým spôsobom sa pohla ďalej.

    Joel Goldsmith: Samozrejme, a my sme hľadali našu vlastnú časť, a preto som aj vytvoril vlastnú záverečnú znielku pre sg1. Niečo čo by zabezpečilo pohyb z našej pôvodnej entity.

    Otázka: Záverečná znielka bola jedna z vašich prvých vecí?

    Joel Goldsmith: Áno bola.

    Otázka: Mohli by ste nám povedať niečo o procese, ktorý ste museli vykonať pred vydaním každej epizódy, koľko času ste na to mali?

    Joel Goldsmith: Väčšinou je to vždy rozdielne. Niekedy mám na to len niekoľko týždňov, a inokedy toho zase nie je toľko veľa naraz. Ja dostanem epizódu, a potom ju rozoberáme. Niekedy sa o nej bavím iba jednoducho s Bradom alebo Robertom, inokedy ideme zase zreteľne, podrobne a rozoberáme v epizóde scénu za scénou a riešime čo sa tam stane po zvukovej stránke. Potom to ja idem vyskúšať. Niekedy zase vkladám špecifickú hudbu pre seriál, idú tam tieto motívy a pokračuje sa od tej scény. Niekedy to môže byť veľmi vyčerpávajúce počas roka.

    Otázka: Koľko času ste asi mali na veľké epizódy ako Lost City… Vedeli ste niečo aspoň mesiac dopredu?

    Joel Goldsmith: Nie, teoreticky je tu nejaká doba medzi začatí procesu a realizáciou výsledkov. Lenže teraz keď pracujem na dvoch seriáloch, tak to aj tak stíham len tak tak. Ono to tak býva pri práci na u väčšiny epizódnych seriálov.

    Pretože mi robíme veľa symfonických skladieb, tak to berie o niečo viac času ako tvorba úplne bežnej hudby. To čo robíme mi je veľmi komplikované. Takže z toho dôvodu na to potrebujeme viac času.

    Otázka: 10 rokov seriálu, čas po ktorý bola sg1. Pomáha vám to, alebo vám to prekáža? S takým množstvom vecí aké bolo urobené?

    Joel Goldsmith: Pomáha to, vo veľmi veľa veciach. Je tu obrovské množstvo melódií na vkladanie. Keď máte veľké množstvo materiálu, tak môžete rátať s istými špecifickými melódiami. Všetko čo ja viem že ide Daidalos – tak viem čo dať keď ide Daidalos, takisto keď sa dozviem že v epizóde budú Asgradi, tak viem už čo mám robiť. Teraz je to tak z Ori, viete čo myslím? Je tam tematický postup na všetko čo robíme.

    fotoOtázka: Jasne, každá vec má svoju identitu. Vaša hudba skutočne poskytuje veľký priestor pre emocionálny koniec – myslíte si že ste emocionálny hlas seriálu?

    Joel Goldsmith: To veľmi rád počujem, veľmi som rád ak sme tam. Pretože jedna vec – neviem úplne presne povedať prečo, ale scifi nemá takú veľkú dôveryhodnosť a rešpekt aký si zasluhuje. Niektoré z príbehov, ktoré sme urobili sú také emocionálne a tak dobre napísané a postavy sú tak perfektné a preto je pre mňa záhadou prečo je tendencia škatuľkovať scifi do niečoho čo je oveľa menej seriózne ako napr.: dráma. Je to pre mňa naozaj záhadou. Aby som odpovedal na vašu otázku áno naozaj si myslím že som dôležitý emocionálny hlas seriálu. To čo ale robím väčšinou je to že sprevádzam emócie, ktoré mi predávajú tvorcovia a herci seriálu.

    Otázka: Hovoríte že niekedy máte rozhovory s producentmi o ich vstupoch do toho. A ako často za vami dôjdu a povedia „toto znie presne ako sme si predstavovali“, alebo ako často nechajú celú časť na vašej kreativite?

    Joel Goldsmith: Ťažko povedať, oni potrebujú hlavne moje kreatívne nápady, vízie. Ale všeobecne, často už nemáme veľkú rozpravu o konkrétnej epizóde, a to je práve vďaka tým 10 rokom. Nejaká úroveň komunikácie tu je, a potom je tu i dôvera oni vedia čo idem robiť, a ja viem čo oni potrebujú. A tieto veľké veci – niečo čo má ísť bližšie k srdcu, iné ako zvyčajne – vtedy máme trochu dlhšiu, rozšírenú konverzáciu.

    Otázka: Takže je to niečo ako šiesty zmysel že? To je potom veľmi prospešné, pretože nielen viete čo presne od vás chcú, ale potom takisto môžete vkladať niečo nové, vlastné, osobné.

    Joel Goldsmith: Áno myslím si že je to veľmi zriedkavé. Málokto pracuje na niečom 10 rokov, málokto má takúto skúsenosť.

    Otázka: Je to iba jednoducho vec rozpočtu, že môžete použiť v pilotných dieloch oveľa viac orchester, alebo je to viac osobná preferovanie?

    Joel Goldsmith: Je to vec rozpočtu, je to celé o ňom. Ja, Brad a Robert by sme väčšinu vecí robili s orchestrom, to by sa nám páčilo. A im by sa možno zase páčilo natáčať 90 dní jednu epizódu. Lenže to nejde, je to nereálne.

    Otázka: Skúsim byť momentálne úplne úprimný. Toto je asi najväčšia vec, ktorá mi trochu vadí na sg seriáloch. Nechcem teraz očierniť hudbu v stargate, ale fakt by bolo lepšie mať počas celej doby orchester a takých hosťujúcich super sólistov, ako majú v Battlestar Galactica.. Prial by som si aby sme mali toľko peňazí na sg1, tam by to bolo super.

    Joel Goldsmith: Dobre Battlestar Galactica, ja nie som úplne presne informovaný, ale mne sa nezdá že by v bsg používali celý symfonický orchester, alebo používajú?

    fotoOtázka: Presne neviem.

    Joel Goldsmith: Myslím že sa snažia byť dosť etnický. Robia veľa svetovej hudby približujúc sa k takým veciam, ale myslím že to nie je ako celý orchester ….kde je všetko – naša hudba je v podstate 80-členný symfonický orchester. To je moja paleta, ktorú používam. Nemyslím si že bsg by mala nejako o moc väčší rozpočet ako máme my, je to iba iný prístup k hudbe ako máme my. My sa snažíme robiť to najlepšie čo vieme.

    Otázka: Je niečo čo by mohli fanúšikovia urobiť aby dostali orchester na poslednú epizódu série, alebo na prvú? Je tu niečo čo by sme mi ľudia, ktorý zaujíma hudba v sg mohli urobiť?

    Joel Goldsmith: Myslím že nič viac, ako to čo robíme Ja a Brad. Akurát sme sa minulú noc bavili s Bradom o tom že chceme dať živý orchester do tých dvoch filmov?

    Otázka: Tých dvoch minisérií?

    Joel Goldsmith: Áno

    Otázka: Vynikajúce!

    Joel Goldsmith: A riešili sme ako to urobíme. Na filmy by mal byť trochu väčší rozpočet, takže dúfame že to vyjde.

    Otázka: Takže takisto by ste na to mali dostať viac času?

    Joel Goldsmith: To je iná vec ale dúfam že to tak bude.

    Otázka: Ok, okrem dvoch pilotov, čo bolo najťažšie skomponovať?

    Joel Goldsmith: Dobrá otázka, síce som strašný pokiaľ ide o zapamätanie si mien epizód, ale myslím že išlo o prvú epizódu s Ori. Aká to mohla byť?

    Otázka: Keď boli prvý krát predstavený?

    Joel Goldsmith: Áno

    Otázka: V epizóde Avalon part 2 bol predstavený prvý prior.

    Joel Goldsmith: Áno, bola Avalon part 2, alebo part 1.

    Otázka: Ori – melódie, ktoré sa objavujú pri nich sú dosť chorálovo orientované, náboženské pozadie. Aká bola vaša inšpirácia za týmto?

    Joel Goldsmith: Povedal by som že isté paralely s tým že čo sa deje v súčasnosti v porovnaní s príbehom o Ori.

    Otázka: Náboženské vojny prebiehajúce aj tieto dni?

    Joel Goldsmith: Áno.

    Otázka: Bolo to znepokojujúce, alebo oslobodzujúce to pohnutie od goaldov s ktorým ste museli tak dlho čeliť?

    Joel Goldsmith: Ja neviem, bolo to skôr zábava. Nikdy som nevidel nič moc znepokojujúce. Ťažké je akurát keď treba vytvoriť niekoľko minút hudby, to je to. Alebo veľmi je namáhavé keď napr.: režisér vidí aké obrovské množstvo vecí musí natočiť. Ale inak je to zábava – je to to pre čo žijeme.

    fotoOtázka: A predsa – tento rok posledných 40 epizód počas roka. A vy hovoríte o 5 rôznych procesoch. To dáva okolo 200 procesov. Je toho strašne moc, ako to zvládate?

    Joel Goldsmith: Takže odpoveď, nie som sám – Riek Chadock je hudobný editor, ktorý začal tiež na prvej epizóde Children of the Gods. Tiež patrí k najväčším expertom na Sg1 a Atlantis, má úžasnú pamäť. On si dokáže zapamätať čísla epizód, mená epizód, rôzne postavy, vzťahy a príbehy. Ja každú chvíľu používam jeho encyklopedickú pamäť, a keď sa ho opýtam „kto je toto, čo sa stalo“, tak on so smiechom „ty sa nepamätáš, v 1.sérií, v epizóde x, y….

    Takže Rick je pre mňa taký stargate historik. Takisto pomáha z organizovaním, pretože on nie je jediný kto mixuje prvý deň. Potom máme aj ďalšie mixy, kde pracujeme na ďalší verziách, či už vysielaných do Kanady, alebo vysielaných na dvd.

    Otázka: Takže to čo vidíme v televízií je trochu iná hudba ako tá napríklad na dvd tej istej epizódy? Proste že bola inak vylepšená?

    Joel Goldsmith: Je to iba pre niektoré scény, kde sa miešajú štýly. Pokiaľ ukončujete nejaký cliffhanger, a potom to spojíte s nasledovnou scénou – musíte to napojiť aj nejako hudobne aby to na seba nadväzovalo. Aby tam tá hudba bola prirodzene. Veľmi ťažko sa to vysvetľuje. Ono je to dosť nepostrehnuteľné, proste občas tam treba urobiť ešte nejaké vloženie navyše.

    Otázka: Aká bola vaša inšpirácia pre hudbu k replikátorom?

    Joel Goldsmith: Tak myslím že som chcel niečo mechanického, technického typu – stroj. Ťažko povedať ale slovo „mechanická“ to snáď dobre vystihuje.

    Otázka: A tiež prišli ľudský replikátori. Urobili ste nejaké prispôsobenie, keď prišla Reese v epizóde Menace? A tiež tam bola dosť veľká časť toho pôvodného zvuku k replikátorom.

    Joel Goldsmith: Nebolo tam toho až tak veľa, pretože som chcel ísť tým smerom že je stále replikátor. Chcel som to dať dokopy, chcel som tam urobiť nejaké prepojenie.

    Otázka: Jedna z najdôležitejších melódií je podľa mňa tá k Antikom, povzneseným bytostiam. Orlin v epizóde Ascension a Oma Desala v Meridian. Bolo tu nejaké vlákno úmyselne prenesené do Atlantisu, kde sa takisto stretávame s Antikmi.

    Joel Goldsmith: Áno, a robím istú obmenu toho práve teraz, ale o tom nemôžem toho viac prezradiť, pretože to by bol obrovský spoiler. Zhodou náhod dnes akurát robím obmenu k epizóde Ascension, a čo by som vám veľmi rád povedal, ale boli by na mňa moc naštvaní (smiech).

    Otázka: Bude to veľké?

    Joel Goldsmith: Bude to dosť veľké, a bude to súvisieť aj s sg1.

    fotoOtázka: Nedávno som pozeral Lost City, a dostalo ma to keď na úplnom konci Teal´c povedal: „ak toto nie je stratené mesto, tak potom kde je“ Tam som našiel melódiu, ktorú ste potom použili pre Atlantis.

    Joel Goldsmith: Vtedy som napísal hlavnú kostru tej melódie. A potom Rick povedal pamätáš si na tú scénu na konci Lost city? Rick povedal že tam bol prekrásny malý motív. A ja som povedal „áno, to je pravda, bol tam“. Som si to teda vypočul a použil som to. Bola to hlavne idea Ricka Chadocka priniesť spať tú melódiu. Ja by chcel povedať že som to plánoval dopredu. „Tak dobre teda plánoval som to od začiatku“ (smiech).

    Otázka: To je zaujímavé, pretože bolo to s Lost City, a teraz to je hlavne časť Atlantisu. Neviem si predstaviť seriál bez tejto krátkej imitovanej melódie.

    Joel Goldsmith: Áno, pre mňa je to dosť silný znak Atlantisu. Je to mystérium Atlantisu. Je to úžasné. Je to chlapčenský chór a oni to robia.

    Otázka: Je to niečo ako melódia z Pána Prsteňov, tam je tiež chlapčenský zbor znakom mysterióznosti.

    Joel Goldsmith: Áno.

    Otázka: Bol pre vás Pán Prsteňov nejakou inšpiráciou pre hudbu k sg1 či Atlantisu.

    Joel Goldsmith: Nie až tak po hudobnej stránke, napriek tomu že som veľký fanúšik. Ale všetci čo robíme na scifi sme nejako ovplyvnený Tolkienom po jednej stránke, či po inej.

    Otázka: Inak mám soundtrack k filmu „First Contact“ na mojom ipode, a rád to počúvam, pretože keď som bol malý tak film bol v kinách. Neskôr som sa dostal k soundtracku a zistil som že ste ho robili so svojím otcom. Myslím že melódia k Borgom bol váš nápad.

    Joel Goldsmith: Áno, všetko okolo Borgov.

    Otázka: Ja nedokážem uveriť ako dobre ste to dali dokopy – dvaja skladatelia, jeden syn toho druhého. Tento soundtrack patrí k mojím najobľúbenejším.

    Joel Goldsmith: Ó, ďakujem. Som si istý že môj otec vám takisto odniekiaľ ďakuje. A myslím si že úplne nádherná bola pastorálna melódia, ktorú zložil.

    Otázka: Melódia Lily/Picarda.

    Joel Goldsmith: Áno, bolo proste nádherná. Napísal veľmi veľa prenádherných melódií pre Star Trek, i očividne pre originálny film.

    Otázka: Tak Joel, veľmi ti ďakujem že ste nám venoval toľko času. Pred tým ako skončíme čo môžeme očakávať v druhej polovici desiatej sezóny sg1 a štvrtej sezóny sga? Ó, tretej! Ja už uvažujem nad 4 sezónou sga! Čo môžeme očakávať po hudobnej stránke?

    Joel Goldsmith: Nemôžem vám povedať spoilery, ale môžem povedať jednu vec. Je to neuveriteľné, ale seriál sa zlepšuje. Neviem či ste si všimli, ale posledná várka sezón sg1 mala veľmi veľa pôsobivých vecí.

    Otázka: Hmm, scifi urobilo chybu.

    Joel Goldsmith: Áno, a to myslím skutočne. Nie je to tak, že by sa zmenšovala kvalita seriálu, tá sa zlepšuje. A to isté platí i u Atlantisu. A Atlantis špeciálne – postavy a ich vývoj je veľmi silný, vzťahy sú veľmi silné, zaujímavé. Je tu niekoľko skutočne dojemných epizód, veľmi dramatických epizód. A verte mi neviem presne čo sa teraz vysiela, ale Wraithovia sa vrátia späť s pomstou. To môžem povedať. A bude to veľmi dramatické.

    Otázka: Musím povedať že vaša hudba k Mckay and Mrs.Miller bola vynikajúca.

    Joel Goldsmith: O, ďakujem – no nebola to skvelá epizóda?

    Otázka: Bola veľmi zábavná. Bavil som sa o nej dosť s Martinom Gero, a pred tým ako vyšla mi povedal „neuveríte Joelovej hudbe k tomuto“. A nemôžem vydržať kým budem počuť hudbu k Sunday. Ja skutočne dúfam že ma nesklame, pretože každý o tej epizóde hovorí ako o najväčšej v tejto sérií.

    Joel Goldsmith: Je veľmi intenzívna, to vám môžem povedať. Na hudbu k Sunday som mimoriadne hrdý.

    fotoNiečo malé na záver pre Teyliných fanúšikov:

    Otázka: Mohli by ste nám niečo povedať o práci s Rachel Luttrell na piesni Beyond the night k epizóde Critical Mass?

    Joel Goldsmith: Brad ma požiadal aby som napísal pesničku pre Teylu a akurát som pracoval s mojou sestrou Ellen na detskom albume, ktorý nahrávala. Myslel som si že by mohlo byť zaujímavé napísať pieseň s Ellen. Tvorcovia seriálu nám dodali slová, a ja s Ellen sme urobili k tomu hudbu. Brad poslal Rachel do štúdia v Los Angeles aby naspievala svoju pieseň. Bol som veľmi príjemne prekvapený ako skúsená speváčka Rachel je, a tým pádom bola moja práca oveľa príjemnejšia. Rachel je veľmi milá osoba takže dúfam že s ňou budem ešte niekedy pracovať.

    Rozhovor je preložený a upravený z gateworld.net, text o Beyond the night a obrázky k rozhovoru sú použité z thescifiworld.net.
    Preložil Jonas. http://sg-portal.ic.cz